Dwukomorowy tunel zbudowany w latach 1876-1879 (południowa komora) i 1907-1909 (na portalu 1909-1911) - północna komora. Długość komory północnej stawiało ją przez wiele dziesięcioleci jako najdłuższy drążony metodą górniczą tunel w Polsce. Według pomiarów PKP tunel znajduje się na szlaku od km 47,990 do 49,595 km, zatem ma długość 1605 m. W kontekście dyskusji na temat długości tunelu należy wskazać, że wg źródeł niemieckich („Zeitschrift für Bauwesen” nr 30/1880) od strony północnej wydrążono 815,3 m tunelu, podczas gdy od południa 764,7 m, co łącznie daje 1580 m. Do tego należy uwzględnić budowane portale, co daje długość około 1600 m. Pomiędzy niemieckim źródłem i powojennym pomiarem istnieje różnica aż 25 m. Może ona wynikać z interpretacji źródła niemieckiego gdzie możliwe że uwzględniono tylko długość drążonego odcinka, a przy polskim pomiarze długość całego tunelu wraz z portalami odbudowanymi po wojnie. (moose - także w oparciu o art. P. Dominasa w magazynie "Odkrywca")