Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO

Polski Deutsch

      Zapomniałem hasło/login


ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
Nie znaleziono żadnego obiektu
opcje zaawansowane
Wyczyść

 
 
 
 
Zbiory muzealne
7
 
Opactwo Pobenedyktyńskie
2
 
Stare Muzeum
4
 
 
 
 
  ID: 8736540

Muzeum Diecezjalne im. bł. abpa Antoniego Juliana Nowowiejskiego



 
Pierwotnie skarbiec katedralny znajdował się nad północną zakrystią. W okresie od XIII w., aż do końca I Rzeczypospolitej należał do najbogatszych w Polsce. Obecnie większość jego zbiorów przeniesiono do pobliskiego Muzeum Diecezjalnego w opactwie pobenedyktyńskim. Katedra płocka, jako jedna z najstarszych polskich katedr, posiada wiele wspaniałych zabytków złotnictwa. Także niektóre kościoły płockiej diecezji, zwłaszcza te „starożytne”, posiadają cenne dzieła złotnicze. Są one nie tylko dumą kościoła ...
Pierwotnie skarbiec katedralny znajdował się nad północną zakrystią. W okresie od XIII w., aż do końca I Rzeczypospolitej należał do najbogatszych w Polsce. Obecnie większość jego zbiorów przeniesiono do pobliskiego Muzeum Diecezjalnego w opactwie pobenedyktyńskim. Katedra płocka, jako jedna z najstarszych polskich katedr, posiada wiele wspaniałych zabytków złotnictwa. Także niektóre kościoły płockiej diecezji, zwłaszcza te „starożytne”, posiadają cenne dzieła złotnicze. Są one nie tylko dumą kościoła płockiego, ale także przykładami sztuki złotniczej w Polsce czasów średniowiecza, jak np. kielich księcia Konrada Mazowieckiego z ok. 1240 r., czy nieco wcześniejsza czasza puszki czerwińskiej (ok. 1180 r.). W zbiorach Muzeum Diecezjalnego w Płocku znajduje się także wysokiej klasy zabytek - srebrna herma zawierająca fragment czaszki Św. Zygmunta, króla Burgundów. Relikwiarz ów powstał w II poł. XIV wieku i był darem króla Kazimierza III Wielkiego dla katedry płockiej. Najciekawszym elementem hermy jest jednak korona, tzw. diadem płocki. Badacze wskazują, iż jest to zabytek XIII-wieczny. Starsze opracowania identyfikowały koronę jako dzieło warsztatu dolnolotaryńskiego i własność księcia Konrada mazowieckiego i jego następców. Obecnie dominuje jednak przekonanie, iż diadem pochodzi z terenu Węgier i z uwagi na swoją wysoką wartość rynkową i artystyczną łączony jest z królewską dynastią Arpadów. W takim przypadku, jego pojawienie się w Płocku byłoby związane z przyjazdem do Polski węgierskiej królewny Jolenty Heleny albo Kingi (czyli już po śmierci Konrada mazowieckiego).Diadem został połączony z hermą w wieku XVII (być może w roku 1601), po usunięciu przez złotnika pierwotnej korony.
Do powszechnie znanych dzieł należy  pastorał biskupa Andrzeja Krzyckiego, z początku XVI w.
Z późniejszych darów należy wymienić relikwiarz tablicowy z cząstkami świętych m.in. Andrzeja Apostoła, Szczepana, Rocha, Urszuli, a także św. Kazimierza. Jest to dar Piotra Dunin –Wolskiego, biskupa płockiego w latach 1577 – 1590, a także Ołtarzyk polowy ze sceną Ostatniej Wieczerzy, wykonany w Augsburgu przez złotnika Mateusza Walbauma, ok. 1610/1620 i ofiarowany katedrze płockiej przez Konstancję Austriaczkę, żonę Zygmunta III Wazy. Z Augsburga pochodzi również monstrancja, tzw. Wielka Monstrancja, wykonana ok. 1680 r. przez Michała Maira. Z domem królewskim Wazów wiążą się też fundacje Karola Ferdynanda, biskupa płockiego i wrocławskiego (1640 – 1655). Katedrze płockiej ufundował komplet szat liturgicznych (kapa, ornat i dwie dalmatyki) oraz złoty kielich.
Pokaż więcej Pokaż mniej