MENU
Huta Karol - odlewnia żelaza do 1941 roku, później przebudowana na zajezdnię autobusową, dziś pozostaje w zabezpieczonej ruinie. Gmach na prawo mieści dziś Politechnikę Wrocławską, przed 1945 budynek główny projektów, w tym budynku opracowano plany budowy prawie wszystkich szybów w Wałbrzychu i większości na Górnym Śląsku. W tym zakładzie produkowano także części do karabinu "Mauser".

Dodał: ragnar° - Data: 2005-12-22 20:00:05 - Odsłon: 9026
Lata 1920-1930


Dnia 26 lipca 1820 roku radca królewski Karl Georg Treutler zakupił w Starym Zdroju młyn, który następnie przebudował na odlewnię żelaza. Adaptacja młyna następowała dosyć szybko, bo rok później, w dniu 21 września 1821 roku dokonano rozruchu odlewni i rozpoczęto produkcję. W pierwszych latach działalności zakład produkował artykuły gospodarstwa domowego a podstawowym produktem były żelazne garnki. W roku 1837 do odlewni dobudowano oddział budowy maszyn, który rozpoczął produkcję urządzeń do młynów i fabryk porcelany oraz magli skrzynkowych dla powstających w tym czasie tkalni. W związku z postępującą mechanizacją kopalń węgla kamiennego rozpoczęto również produkcję maszyn i kotłów parowych. Stopniowo wybudowany w roku 1837 oddział budowy maszyn przekształcił się w podstawową jednostkę produkcyjną „spychając” odlewnię na drugi plan. Do roku 1890 zakład stale się powiększał i stopniowo przestawiał na produkcję urządzeń i maszyn dla górnictwa węgla kamiennego i brunatnego. Wtedy to właśnie rozpoczęto dla kopalń węgla brunatnego produkcję czerpaków z napędem elektrycznym. Do roku 1900 zakład powiększył się niemal pięciokrotnie. W czasie I wojny światowej zakład prowadził produkcje na potrzeby sprzętu wojennego. W roku 1923 nabyto położoną na Piaskowej Górze fabrykę „Wilhelmshütte” tworząc z niej oddział Huty Karol produkujący maszyny wyciągowe, urządzenia dźwigowe i transportowe i przenosząc tam kierownictwo i administrację zakładu. Dotychczasowy zakład przy obecnej ul. Wrocławskiej przekształcił się w oddział pomocniczy, nazywany później zakładem nr 1. W czasie II wojny światowej zakład produkował głównie czerepy do pocisków artyleryjskich, łuski do pocisków karabinowych oraz gąsienice do czołgów. W roku 1945 zakład nr 1 został wyłączony z Huty Karol. W dawnych halach zakładu budowy maszyn urządzono zajezdnię trolejbusową, później autobusową. Po przeniesieniu zajezdni na ul. Ludową obiekt popadał stopniowo w ruinę. Ostatecznie, po uzyskaniu zgody konserwatora zabytków, został wyburzony w I kwartale 2014 roku.
/Petroniusz na podstawie Kroniki Huty Karol/

  • /foto/407/407365m.jpg
    1820 - 1821
  • /foto/10212/10212166m.jpg
    1841
  • /foto/61/61568m.jpg
    1850 - 1870
  • /foto/6274/6274060m.jpg
    1853
  • /foto/78/78608m.jpg
    1897 - 1900
  • /foto/3240/3240928m.jpg
    1900
  • /foto/303/303087m.jpg
    1900 - 1904
  • /foto/190/190106m.jpg
    1900 - 1905
  • /foto/259/259077m.jpg
    1900 - 1910
  • /foto/245/245626m.jpg
    1905 - 1908
  • /foto/193/193148m.jpg
    1905 - 1918
  • /foto/7865/7865547m.jpg
    1907
  • /foto/5898/5898628m.jpg
    1910
  • /foto/442/442510m.jpg
    1914
  • /foto/191/191498m.jpg
    1914 - 1918
  • /foto/255/255345m.jpg
    1915 - 1919
  • /foto/229/229432m.jpg
    1915 - 1920
  • /foto/61/61569m.jpg
    1920 - 1921
  • /foto/61/61553m.jpg
    1920 - 1930
  • /foto/74/74002m.jpg
    1920 - 1945
  • /foto/3255/3255660m.jpg
    1926
  • /foto/367/367223m.jpg
    1936
  • /foto/4494/4494910m.jpg
    1970 - 1973
  • /foto/189/189222m.jpg
    1973
  • /foto/367/367216m.jpg
    1979
  • /foto/4490/4490706m.jpg
    1986
  • /foto/6890/6890579m.jpg
    1993 - 1994
  • /foto/169/169144m.jpg
    1999
  • /foto/169/169142m.jpg
    2001
  • /foto/169/169143m.jpg
    2001
  • /foto/3712/3712741m.jpg
    2009
  • /foto/9566/9566528m.jpg
    2011
  • /foto/9566/9566549m.jpg
    2011
  • /foto/3877/3877306m.jpg
    2012
  • /foto/3229/3229866m.jpg
    2012
  • /foto/3733/3733922m.jpg
    2013
  • /foto/3993/3993263m.jpg
    2013
  • /foto/3993/3993267m.jpg
    2013
  • /foto/3993/3993270m.jpg
    2013
  • /foto/3993/3993274m.jpg
    2013
  • /foto/7701/7701284m.jpg
    2013
  • /foto/4322/4322617m.jpg
    2013
  • /foto/4322/4322670m.jpg
    2013
  • /foto/4322/4322690m.jpg
    2013
  • /foto/4352/4352189m.jpg
    2013
  • /foto/4356/4356802m.jpg
    2014
  • /foto/4368/4368585m.jpg
    2014
  • /foto/4476/4476649m.jpg
    2014
  • /foto/4476/4476751m.jpg
    2014
  • /foto/4601/4601844m.jpg
    2014
  • /foto/4990/4990597m.jpg
    2014
  • /foto/7522/7522799m.jpg
    2018
  • /foto/7987/7987762m.jpg
    2019
  • /foto/7987/7987763m.jpg
    2019
  • /foto/7987/7987766m.jpg
    2019
  • /foto/7987/7987778m.jpg
    2019
  • /foto/8019/8019396m.jpg
    2019
  • /foto/8019/8019387m.jpg
    2019
  • /foto/8019/8019394m.jpg
    2019
  • /foto/8019/8019408m.jpg
    2019
  • /foto/8022/8022570m.jpg
    2019
  • /foto/8022/8022571m.jpg
    2019
  • /foto/8023/8023428m.jpg
    2019
  • /foto/8023/8023451m.jpg
    2019
  • /foto/8024/8024727m.jpg
    2019
  • /foto/8024/8024728m.jpg
    2019
  • /foto/8042/8042969m.jpg
    2019
  • /foto/8696/8696276m.jpg
    2020
  • /foto/8696/8696278m.jpg
    2020
  • /foto/9485/9485709m.jpg
    2021
  • /foto/9487/9487496m.jpg
    2021
  • /foto/9491/9491983m.jpg
    2021
  • /foto/9491/9491984m.jpg
    2021
  • /foto/9493/9493856m.jpg
    2021
  • /foto/9493/9493860m.jpg
    2021
  • /foto/9505/9505674m.jpg
    2021
  • /foto/9505/9505675m.jpg
    2021
  • /foto/9505/9505678m.jpg
    2021

"Carlshütte Actien Gesellschaft für Eisengießerei und Maschinenbau Waldenburg-Altwasser"

Poprzednie: ul. Grabskiego Władysława Strona Główna Następne: Huta KAROL / Zakłady Urządzeń Górniczych WAMAG / KOPEX Machinery (dawne)


U.N. | 2005-12-22 20:13:39
Ragnar, nie znalazłam tego źródła, więc dodaj. Czy nie lepiej nazwać ten obiekt: Huta Karol i dla oddziałów zrobić "pod"obiekty, gdy będzie więcej ilustracji?
ragnar | 2005-12-22 20:30:28
Jasne tylko że ja coś się w dodawaniu podobiektów połapać nie mogę :/
ragnar | 2005-12-22 20:32:30
Oki zmienione
Arek354 | 2005-12-22 20:59:57
Jako nowy obiekt dodałem filię Politechniki Wrocławskiej, która kiedyś z zajezdnią stanowiła jedność, a obecnie to dwie inne rzeczy.