MENU
Zachodni fragment przęseł wiaduktu nad ul. Niepodległości w Wałbrzychu. Widać, że są to dwie różne konstrukcje - po lewej (północny tor) niepodwieszona, po prawej (południowy tor) podwieszona

Dodał: Stalker° - Data: 2010-04-10 16:55:18 - Odsłon: 4030
10 maja 2009


Most kolejowy nad głęboką doliną, z ulicą Niepodległości jako głównym ciągiem komunikacyjnym, znajdujący się w km 50,517 linii Kłodzko – Wałbrzych, był obiektem szczególnie chronionym. Stosunkowo duża rozpiętość przęseł i wysokość podpór sprawiały, że do 1945 roku nie prowadzono eksploatacji w jego filarze ochronnym. Z materiałów archiwalnych WKWK wynika, że przed 1945 rokiem rozważano projekt zbudowania nowej stacji kolejowej i układu torowego w Wałbrzychu, omijającego stację Wałbrzych Główny, wiadukt i tunel Wołowca, w celu podjęcia pod nimi eksploatacji górniczej.

Opis obiektu:

Wiadukt jest obiektem trójprzęsłowym o jednakowych rozpiętościach po 40,0 m. Zbudowany jako wiadukt pod linią dwutorową ma każde przęsło złożone z dwu niezależnych ustrojów nośnych (pod każdym torem) o konstrukcjach kratowych z jazdą górą. Ciągi konstrukcji pod torami nie były prawdopodobnie budowane w tym samym czasie, gdyż różnią się pod względem systemu kraty głównej i prawdopodobnie gatunkiem stali. Pod torem po północnej stronie wiaduktu są kraty o pasach równoległych systemu N, (od niepodwieszone), pod torem zaś po południowej stronie pas dolny kraty systemu N został uzupełniony trzecim, krzywoliniowym pasem o charakterze podwieszenia i stąd kraty nazywane są P (od podwieszone). Podporami skrajnymi wiaduktu są masywne przyczółki wtopione w nasyp, podporami pośrednimi – wysokie na około 20 m filary o kształcie litery A, z masywnymi nogami . Jezdnie na wiadukcie ułożone są na pomoście typu otwartego (mostownice oparte na podłużnicach).

  • /foto/6723/6723615m.jpg
    1887
  • /foto/8363/8363269m.jpg
    1893 - 1898
  • /foto/333/333878m.jpg
    1895 - 1898
  • /foto/178/178140m.jpg
    1896
  • /foto/316/316074m.jpg
    1897
  • /foto/360/360782m.jpg
    1898
  • /foto/8209/8209533m.jpg
    1898 - 1900
  • /foto/277/277416m.jpg
    1899 - 1900
  • /foto/4286/4286318m.jpg
    1899 - 1902
  • /foto/7904/7904540m.jpg
    1900
  • /foto/8081/8081481m.jpg
    1900
  • /foto/8403/8403911m.jpg
    1900
  • /foto/9418/9418262m.jpg
    1900
  • /foto/9784/9784568m.jpg
    1900
  • /foto/4193/4193336m.jpg
    1900 - 1904
  • /foto/4211/4211116m.jpg
    1900 - 1904
  • /foto/326/326928m.jpg
    1900 - 1905
  • /foto/341/341027m.jpg
    1900 - 1905
  • /foto/59/59268m.jpg
    1900 - 1910
  • /foto/178/178142m.jpg
    1902
  • /foto/321/321168m.jpg
    1902
  • /foto/418/418500m.jpg
    1903
  • /foto/374/374748m.jpg
    1903
  • /foto/262/262916m.jpg
    1903 - 1905
  • /foto/4055/4055219m.jpg
    1904
  • /foto/197/197293m.jpg
    1905
  • /foto/8938/8938301m.jpg
    1905
  • /foto/196/196794m.jpg
    1905 - 1907
  • /foto/331/331333m.jpg
    1905 - 1908
  • /foto/10292/10292964m.jpg
    1905 - 1908
  • /foto/4145/4145145m.jpg
    1905 - 1909
  • /foto/8232/8232309m.jpg
    1905 - 1909
  • /foto/226/226976m.jpg
    1905 - 1910
  • /foto/103/103083m.jpg
    1905 - 1920
  • /foto/167/167114m.jpg
    1906
  • /foto/282/282425m.jpg
    1906
  • /foto/349/349995m.jpg
    1906 - 1910
  • /foto/8895/8895800m.jpg
    1907
  • /foto/7546/7546823m.jpg
    1907 - 1910
  • /foto/10608/10608314m.jpg
    1907 - 1910
  • /foto/168/168472m.jpg
    1908
  • /foto/190/190115m.jpg
    1908 - 1910
  • /foto/341/341160m.jpg
    1909 - 1910
  • /foto/285/285084m.jpg
    1909 - 1915
  • /foto/33/33902m.jpg
    1910
  • /foto/264/264578m.jpg
    1910
  • /foto/103/103084m.jpg
    1910 - 1912
  • /foto/6399/6399128m.jpg
    1910 - 1915
  • /foto/8915/8915289m.jpg
    1910 - 1915
  • /foto/8361/8361539m.jpg
    1910 - 1917
  • /foto/436/436813m.jpg
    1910 - 1920
  • /foto/6900/6900302m.jpg
    1910 - 1920
  • /foto/106/106879m.jpg
    1910 - 1945
  • /foto/125/125284m.jpg
    1911
  • /foto/6325/6325669m.jpg
    1912
  • /foto/6326/6326127m.jpg
    1912
  • /foto/6883/6883341m.jpg
    1913
  • /foto/403/403189m.jpg
    1913
  • /foto/4779/4779238m.jpg
    1914
  • /foto/52/52706m.jpg
    1915
  • /foto/7830/7830488m.jpg
    1915 - 1920
  • /foto/109/109168m.jpg
    1915 - 1925
  • /foto/309/309183m.jpg
    1916
  • /foto/4342/4342454m.jpg
    1918
  • /foto/178/178145m.jpg
    1919
  • /foto/7509/7509533m.jpg
    1920 - 1927
  • /foto/9463/9463245m.jpg
    1920 - 1930
  • /foto/268/268338m.jpg
    1921
  • /foto/447/447999m.jpg
    1925 - 1935
  • /foto/132/132522m.jpg
    1925 - 1945
  • /foto/8755/8755094m.jpg
    1930 - 1934
  • /foto/305/305271m.jpg
    1932 - 1936
  • /foto/5176/5176655m.jpg
    1933 - 1940
  • /foto/4327/4327002m.jpg
    1934
  • /foto/5582/5582037m.jpg
    1935 - 1940
  • /foto/113/113412m.jpg
    1937
  • /foto/4525/4525130m.jpg
    1938
  • /foto/282/282035m.jpg
    1939 - 1941
  • /foto/52/52663m.jpg
    1974
  • /foto/55/55184m.jpg
    1974
  • /foto/361/361715m.jpg
    1990
  • /foto/135/135976m.jpg
    2000
  • /foto/386/386788m.jpg
    2003
  • /foto/106/106199m.jpg
    2004
  • /foto/3365/3365792m.jpg
    2004
  • /foto/6119/6119369m.jpg
    2005
  • /foto/7101/7101829m.jpg
    2008
  • /foto/7101/7101842m.jpg
    2008
  • /foto/269/269940m.jpg
    2008
  • /foto/3802/3802530m.jpg
    2009
  • /foto/3802/3802681m.jpg
    2009
  • /foto/268/268730m.jpg
    2009
  • /foto/3802/3802765m.jpg
    2009
  • /foto/3802/3802770m.jpg
    2009
  • /foto/268/268537m.jpg
    2009
  • /foto/322/322742m.jpg
    2009
  • /foto/322/322743m.jpg
    2009
  • /foto/291/291128m.jpg
    2009
  • /foto/321/321091m.jpg
    2009
  • /foto/321/321130m.jpg
    2009
  • /foto/321/321136m.jpg
    2009
  • /foto/3777/3777453m.jpg
    2010
  • /foto/3615/3615970m.jpg
    2011
  • /foto/438/438621m.jpg
    2012
  • /foto/445/445934m.jpg
    2012
  • /foto/4082/4082096m.jpg
    2013
  • /foto/4164/4164697m.jpg
    2013
  • /foto/4316/4316872m.jpg
    2013
  • /foto/4765/4765206m.jpg
    2014
  • /foto/4765/4765207m.jpg
    2014
  • /foto/9279/9279291m.jpg
    2014
  • /foto/9279/9279292m.jpg
    2014
  • /foto/9279/9279293m.jpg
    2014
  • /foto/9279/9279294m.jpg
    2014
  • /foto/9279/9279295m.jpg
    2014
  • /foto/9279/9279296m.jpg
    2014
  • /foto/5182/5182048m.jpg
    2015
  • /foto/5938/5938804m.jpg
    2016
  • /foto/6205/6205191m.jpg
    2016
  • /foto/6206/6206321m.jpg
    2016
  • /foto/6209/6209425m.jpg
    2016
  • /foto/6240/6240063m.jpg
    2016
  • /foto/8004/8004769m.jpg
    2016
  • /foto/6301/6301183m.jpg
    2016
  • /foto/6990/6990225m.jpg
    2017
  • /foto/7739/7739178m.jpg
    2019
  • /foto/7757/7757218m.jpg
    2019
  • /foto/7757/7757231m.jpg
    2019
  • /foto/7758/7758237m.jpg
    2019
  • /foto/7758/7758295m.jpg
    2019
  • /foto/7771/7771121m.jpg
    2019
  • /foto/7771/7771133m.jpg
    2019
  • /foto/7819/7819628m.jpg
    2019
  • /foto/7849/7849964m.jpg
    2019
  • /foto/9426/9426277m.jpg
    2019
  • /foto/8328/8328896m.jpg
    2019
  • /foto/8396/8396738m.jpg
    2019
  • /foto/8427/8427610m.jpg
    2019
  • /foto/8328/8328845m.jpg
    2019
  • /foto/8396/8396163m.jpg
    2019
  • /foto/8401/8401360m.jpg
    2020
  • /foto/8407/8407960m.jpg
    2020
  • /foto/8436/8436163m.jpg
    2020
  • /foto/8442/8442888m.jpg
    2020
  • /foto/8492/8492412m.jpg
    2020
  • /foto/8492/8492667m.jpg
    2020
  • /foto/8607/8607739m.jpg
    2020
  • /foto/8597/8597809m.jpg
    2020
  • /foto/8604/8604694m.jpg
    2020
  • /foto/8969/8969813m.jpg
    2020
  • /foto/9022/9022040m.jpg
    2020
  • /foto/9238/9238494m.jpg
    2021
  • /foto/9392/9392462m.jpg
    2021
  • /foto/9392/9392729m.jpg
    2021
  • /foto/9404/9404309m.jpg
    2021
  • /foto/9439/9439735m.jpg
    2021
  • /foto/9668/9668340m.jpg
    2022
  • /foto/9782/9782033m.jpg
    2022
  • /foto/9852/9852088m.jpg
    2022
  • /foto/9861/9861262m.jpg
    2022
  • /foto/9885/9885783m.jpg
    2022
  • /foto/9990/9990746m.jpg
    2022
  • /foto/9990/9990747m.jpg
    2022
  • /foto/9990/9990921m.jpg
    2022
  • /foto/10235/10235090m.jpg
    2023
  • /foto/10254/10254722m.jpg
    2023
  • /foto/10608/10608243m.jpg
    2023

Stalker°

Poprzednie: Wiadukt kolejowy (Wałbrzych - Niepodległości / LK 286) Strona Główna Następne: Hala szkła profilowanego i mozaiki (nie istnieje)