Fragment planu z roku 1906 (1:5000), przedstawiający planowaną rozbudowę miasta Waldenburg. Na co warto szczególnie zwrócić uwagę:
1. Na górze planu widać Stację Towarową dla Altwasser. O ile się nie mylę, to magazyn (Güterschuppen na planie) stoi do dzisiaj.
2. Po lewej widoczna "Młynówka" (Mühlgraben). "Młynówka” miała swój początek w okolicach obecnego skrzyżowania ul. Browarnej z Lubelską, a koniec przy zbiegu ul. Kolejowej i B.Chrobrego. Odnoga "Młynówki dochodziła do "Separatora" lub pod nim przepływała (może wie ktoś, po co?) Młyn zasilany przez "Młynówkę" stał w miejscu obecnego "Centrum OK" (od tyłu), przy Salzbrunner Weg (na planie budynek nr 4), naprzeciwko obecnego budynku Lubelska 19. Był to prawdopodobnie ten młyn: .
3. Przy Salzbrunnen Weg istniała cegielnia (Ziegelei). Być może jeden z budynków dawnej bazy PKS, ten najbliżej ulicy przy krzyżówce Browarnej i Lubelskiej, to jeden z dawnych budynków cegielni.
4. Pod obecnym budynkiem Komendy Policji widać projekt przełożenia ("wyprostowania") Laisebach (z innych dokumentów jakie widziałem wynika, że ten projekt zrealizowano).
5. Czerwonym kolorem zaznaczono projektowane ulice. Strasse 11, to dzisiejsza ul. Nowogrodzka. Nigdy nie zrealizowano projektu Strasse 4, 5 i 6, a Strasse 2 (Szpitalna) wykonano częściowo, podobnie Strasse 1. Dwa wjazdy na teren Knappschafts-Lazaret planowano od obecnej ul. Batorego. Ciekawy jest projektowany przebieg Strasse 1 na odcinku obecnej ul. Szmidta. Po realizacji ulica ta byłaby naturalnym przedłużeniem ul. Batorego.
6. Ciekawy jest projekt poszerzenia Auenstrasse (przy Pl. Grunwaldzkim) i Birkholzstrasse (fragment obecnej ul. P.Wysockiego do ul. Konopnickiej). Kładka dla pieszych nad Laisebach widoczna jest na fotce: . Most kolejowy nad Laisebach (Kolejowa x Wysockiego) widać .
7. Ostatnia rzecz (specjalnie dla Ragnara): przebieg pokazanych torów tramwajowych wskazuje, że zajezdnia tramwajowa była na terenie Zakładu Energetycznego. Budynek stoi do dzisiaj (warsztaty ZE), a widać go na zdjęciach: i . W Świecie Kolej nr 7/2006 jest artykuł „Spacer śladami wałbrzyskich tramwajów” (zapraszam do Pracowni Regionalnej Biblioteki pod Atlantami), w którym autor m.in. opisuje dawną zajezdnię tramwajową właśnie w tym miejscu.
|