MENU

Fragment planu z roku 1906 (1:5000), przedstawiający planowaną rozbudowę miasta Waldenburg. Na co warto szczególnie zwrócić uwagę:
1. Na górze planu widać Stację Towarową dla Altwasser. O ile się nie mylę, to magazyn (Güterschuppen na planie) stoi do dzisiaj.
2. Po lewej widoczna "Młynówka" (Mühlgraben). "Młynówka” miała swój początek w okolicach obecnego skrzyżowania ul. Browarnej z Lubelską, a koniec przy zbiegu ul. Kolejowej i B.Chrobrego. Odnoga "Młynówki dochodziła do "Separatora" lub pod nim przepływała (może wie ktoś, po co?) Młyn zasilany przez "Młynówkę" stał w miejscu obecnego "Centrum OK" (od tyłu), przy Salzbrunner Weg (na planie budynek nr 4), naprzeciwko obecnego budynku Lubelska 19. Był to prawdopodobnie ten młyn: .
3. Przy Salzbrunnen Weg istniała cegielnia (Ziegelei). Być może jeden z budynków dawnej bazy PKS, ten najbliżej ulicy przy krzyżówce Browarnej i Lubelskiej, to jeden z dawnych budynków cegielni.
4. Pod obecnym budynkiem Komendy Policji widać projekt przełożenia ("wyprostowania") Laisebach (z innych dokumentów jakie widziałem wynika, że ten projekt zrealizowano).
5. Czerwonym kolorem zaznaczono projektowane ulice. Strasse 11, to dzisiejsza ul. Nowogrodzka. Nigdy nie zrealizowano projektu Strasse 4, 5 i 6, a Strasse 2 (Szpitalna) wykonano częściowo, podobnie Strasse 1. Dwa wjazdy na teren Knappschafts-Lazaret planowano od obecnej ul. Batorego. Ciekawy jest projektowany przebieg Strasse 1 na odcinku obecnej ul. Szmidta. Po realizacji ulica ta byłaby naturalnym przedłużeniem ul. Batorego.
6. Ciekawy jest projekt poszerzenia Auenstrasse (przy Pl. Grunwaldzkim) i Birkholzstrasse (fragment obecnej ul. P.Wysockiego do ul. Konopnickiej). Kładka dla pieszych nad Laisebach widoczna jest na fotce: . Most kolejowy nad Laisebach (Kolejowa x Wysockiego) widać .
7. Ostatnia rzecz (specjalnie dla Ragnara): przebieg pokazanych torów tramwajowych wskazuje, że zajezdnia tramwajowa była na terenie Zakładu Energetycznego. Budynek stoi do dzisiaj (warsztaty ZE), a widać go na zdjęciach: i . W Świecie Kolej nr 7/2006 jest artykuł „Spacer śladami wałbrzyskich tramwajów” (zapraszam do Pracowni Regionalnej Biblioteki pod Atlantami), w którym autor m.in. opisuje dawną zajezdnię tramwajową właśnie w tym miejscu.


Dodał: Petroniusz° - Data: 2008-06-15 17:44:20 - Odsłon: 11754
Lata 1905-1906

  • /foto/10055/10055687m.jpg
    1732 - 1738
  • /foto/9912/9912000m.jpg
    1733
  • /foto/9974/9974842m.jpg
    1733 - 1734
  • /foto/247/247458m.jpg
    1734 - 1738
  • /foto/4162/4162746m.jpg
    1734 - 1839
  • /foto/430/430685m.jpg
    1738
  • /foto/8784/8784909m.jpg
    1738
  • /foto/8494/8494774m.jpg
    1740 - 1750
  • /foto/273/273855m.jpg
    1811
  • /foto/4407/4407646m.jpg
    1815
  • /foto/270/270985m.jpg
    1826
  • /foto/176/176019m.jpg
    1863
  • /foto/247/247413m.jpg
    1863
  • /foto/278/278013m.jpg
    1865 - 1879
  • /foto/177/177948m.jpg
    1867
  • /foto/8303/8303276m.jpg
    1873
  • /foto/363/363474m.jpg
    1884
  • /foto/328/328334m.jpg
    1898 - 1903
  • /foto/432/432585m.jpg
    1898 - 1903
  • /foto/348/348433m.jpg
    1900 - 1904
  • /foto/3471/3471054m.jpg
    1900 - 1906
  • /foto/4188/4188818m.jpg
    1900 - 1910
  • /foto/6025/6025653m.jpg
    1900 - 1910
  • /foto/3529/3529201m.jpg
    1902
  • /foto/335/335079m.jpg
    1904
  • /foto/451/451983m.jpg
    1905
  • /foto/5167/5167582m.jpg
    1905
  • /foto/7412/7412606m.jpg
    1905
  • /foto/267/267348m.jpg
    1905
  • /foto/230/230554m.jpg
    1905 - 1906
  • /foto/3340/3340626m.jpg
    1906
  • /foto/10407/10407311m.jpg
    1906
  • /foto/4953/4953336m.jpg
    1907
  • /foto/257/257906m.jpg
    1909
  • /foto/3235/3235927m.jpg
    1909
  • /foto/3199/3199686m.jpg
    1910
  • /foto/3244/3244986m.jpg
    1910
  • /foto/334/334480m.jpg
    1910 - 1912
  • /foto/3197/3197596m.jpg
    1910 - 1920
  • /foto/4364/4364043m.jpg
    1910 - 1920
  • /foto/4366/4366342m.jpg
    1910 - 1920
  • /foto/240/240255m.jpg
    1911
  • /foto/248/248294m.jpg
    1912
  • /foto/3202/3202441m.jpg
    1914
  • /foto/3225/3225568m.jpg
    1914
  • /foto/3263/3263746m.jpg
    1914
  • /foto/219/219411m.jpg
    1915
  • /foto/7654/7654508m.jpg
    1918
  • /foto/178/178855m.jpg
    1919
  • /foto/7668/7668149m.jpg
    1919
  • /foto/3196/3196423m.jpg
    1920
  • /foto/5239/5239820m.jpg
    1920 - 1925
  • /foto/4953/4953178m.jpg
    1925
  • /foto/4953/4953183m.jpg
    1925 - 1929
  • /foto/375/375710m.jpg
    1927
  • /foto/268/268144m.jpg
    1930
  • /foto/430/430121m.jpg
    1930 - 1935
  • /foto/430/430485m.jpg
    1931
  • /foto/5164/5164970m.jpg
    1931
  • /foto/4973/4973134m.jpg
    1935
  • /foto/346/346495m.jpg
    1936
  • /foto/260/260174m.jpg
    1937
  • /foto/352/352516m.jpg
    1940
  • /foto/353/353371m.jpg
    1940
  • /foto/5835/5835283m.jpg
    1940
  • /foto/4360/4360830m.jpg
    1941
  • /foto/6267/6267500m.jpg
    1941
  • /foto/248/248579m.jpg
    1942
  • /foto/4973/4973325m.jpg
    1944
  • /foto/5794/5794810m.jpg
    1950 - 1959
  • /foto/3621/3621618m.jpg
    1952
  • /foto/6864/6864281m.jpg
    1957
  • /foto/3700/3700595m.jpg
    1965 - 1974
  • /foto/397/397577m.jpg
    1970 - 1979
  • /foto/4953/4953203m.jpg
    1977
  • /foto/4448/4448875m.jpg
    1980 - 1999

Muzeum Porcelany w Wałbrzychu

Poprzednie: Lokomotywownia MD Wałbrzych Gł. (dawna) Strona Główna Następne: Kamienica nr 22 1


elvis1987_legnica | 2008-11-27 22:18:25
Na jednej ze stron wyczytałem "Kierowcy: Zasada, Jaroszewicz, Mucha, Varisella,Nowicki, Dobrzański i Aromiński zmieniali się co 7 okrążeń(ok. 3godz. 15min.)"
dutCh | 2008-06-16 19:01:19
kto może przybliżyć mi lokalizacje ulicy reja na tm zdjęciu i gdzie dokładnie znajduje sie na nim lisia sztolnia ..... wychowałem się na ulicy lubelskiej i nadal tam mieszkam ale tego budynku młyna nie kojarze ;/
Petroniusz | 2008-06-16 20:18:05
Co do Reja: jej fragment biegnie na planie od lewej strony, od napisu ...Schacht Anlage...Fuchs Gr., w stronę obiektu Verwaltung (kiedyś Separator). Obecne wejście do Lisiej Sztolni znajduje się na zachód od Separatora. Co do Młyna: za Centrum OK, od strony Lubelskiej, znajduje się wjazd na parking samochodowy, o ile pamiętam położony na wysokości 1 piętra, nad sklepem Albert. Porównując powyższy plan z planem współczesnym wychodzi mi, że młyn stał właśnie w okolicy tego wjazdu i parkingu. Być może młyn rozebrano zaraz po wojnie i dlatego go nie pamiętasz. Budynek na pewno już nie istnieje, podobnie jak Młynówka (i inne Młynówki w Wałbrzychu, a kilka ich było :)).
dutCh | 2008-06-17 19:18:34
dzięki Petroniuszu :D tak też myślałem ..... mieszkam w budynku obok Lisiej i szukałem własnego budynku :) znajduje się on na mapie właśnie troszke po lewej stronie od Separatora .... ciekawi mnie jego rok budowy i przeszłośc, ponieważ jest on dość starej daty... na tej mapie istnieje juz z dobudowaną częścią a jest to rok 1905... na strychu natomiast znajdują się starodawne podpisy z przełomu wieków zachowane do dziś...a z tego co mi wiadomo była to prawdopodobnie poczta ale nie jestem przekonany na sto procent....znajduje się on na tym zdjęciu w lewym dolnym rogu oraz do złudzenia przypomina go ten dom z tej fotografii opisany jako restauracja prosze o malutkie wyjaśnienia zainteresowanych ;)
Petroniusz | 2008-09-06 08:22:14
Budynek, o którym mówisz (rozumiem, że o ten chodzi: ), na innym planie z roku 1906 oznaczony jest jako szkoła (Schule).
dutCh | 2008-09-17 19:29:51
tak jest ... juz doszliśmy z ragnarem do porozumienia ...była to szkoła ewangelicka ... szkoda że nadal mało o niej wiem .. i mało zdjęć jakoś ;;)
U.N. | 2010-02-05 23:33:20
Czy ulica Graniczna to mniej więcej przebieg Młynówki? Co do dojścia Młynówki do Separatora, to wyczytałam u Kleinwächtera w opisie ulicy Am Mühlendamm (to chyba Graniczna), że w budynku zarządu Niebag (to przecież Separator) znajdował się magiel napędzany wodą. Przedtem był tam młyn, tzw. Reimannmühle, w którym mielono mąkę już w 1634 r. posiadający prawo wypieku, wyszynku piwa i wódek oraz gorzelniany. Od 1884 r. był tam tartak o napędzie wodnym (czyli Sägemühle), który unieruchomiono około 1900 r.
Petroniusz | 2010-02-06 21:16:23
Ulica Graniczna = Młynówka, tak wychodzi. Co do młyna: stał obok Separatora, w miejscu tartaku (Brettschneide) na załączonym planie z roku 1908: . Na planie z końca XIXw. budynek ten opisany jest krótko: Mühle.
Petroniusz | 2010-02-06 21:19:52
Jakiś problem z linkiem w poprzednim komentarzu. Jeszcze raz:
Argestes | 2010-06-01 06:38:46
Pamięcią... którą podtrzymywać będą wspomnienia i zdjęcia miejsc w które dzięki Annie zawędruje nie jedna osoba.
Petroniusz | 2008-06-27 00:12:07
Tu możemy podyskutować :) Strasse 6 dzisiaj istnieje, ale: nie ma nazwy; zaczyna się nie, tak jak na planie, zaraz przy budynku Chrobrego 12, tylko nieco dalej; ma inny przebieg niż na planie; nie łączy się bezpośrednio z Wysockiego (Birkholzstr.) tylko trzeba pokonać kilkanaście stromych stopni i rzecz ostatnia: koniec tej ulicy, zgodnie z mapą, wypada w miejscu dawnej bazy Transgóru ( ), dzisiaj siedziby BiseBank i innych firm, a w rzeczywistości jest inaczej :) Dlatego uznałem, że tego projektu nigdy nie zrealizowano :) Ale oczywiście to tylko moje subiektywne odczucie - inni mogą mieć inne zdanie na ten temat :)))))))))))
mroczan | 2008-09-17 20:11:03
Bardzo wyraźnie pokazano zajezdnię tramwajową na terenie elektrowni miejskiej.
dutCh | 2008-09-18 14:23:15
a ktoś może mi powiedziec gdzie na tym planie znajdowało by się stare wejście do lisiej sztolni ...