MENU
Grudzień 1910 roku. Jak widać zima była dosyć łagodna i możliwe było zakończenie przed Świętami remontu tunelu pod Brzezinką po zawale (całkowite zasypanie prześwitu!) z początku 1909 roku. Tunel był aż do całkowitej rozbiórki w 1937 roku -dzieckiem specjalnej troski- niemieckich kolei. Remont tunelu nie obejmował tylko przebudowy portali. Głównym zadaniem było wywiezienie aż 100 tys. m. sześc. skały, zarówno z zawału, jak i poszerzonego prześwitu, tak by można było wykonać konstrukcję ochronną z betonu i łukowych ram stalowych rozstawionych wewnątrz co 5 metrów (przy 270 długości tunelu). Szczęśliwie w pobliżu znajdował się kolejny poligon dla inżynierii kolejowej - przebudowa linii Wałbrzych - Kłodzko na dwutorową i rozbudowa stacji Dittersbach, gdzie można zagospodarować nadmiar materiału skalnego. 1 grudnia 1910 roku nastąpiło ponowne oddanie tunelu do użytku likwidując w ten sposób bardzo poważne utrudnienie komunikacyjne. Życzenia Dobrej jazdy kiedykolwiek wystarczyły tylko na 20 lat, kiedy pojawiły się kolejne spękania w tunelu. Zdjęcie z kolekcji Adama Pacześniaka.

Dodał: moose° - Data: 2011-05-15 08:46:06 - Odsłon: 9558
01 grudnia 1910

W 1909 r. szkody górnicze w tunelu były tak wielkie, że konieczne były prace naprawcze. Początkowo pociągi jeździły jeszcze jednym torem, położonym w środku normalnie dwutorowego tunelu, tak że możliwy był ruch kolejowy w tunelu z jednoczesnymi pracami zabezpieczającymi. Dalsze obsunięcia skały zmusiły dyrekcję kolei do zamknięcia tunelu. Pociągi używały w tym czasie objazdu przez Szczawno-Zdrój.
Podjęto decyzję skrócenia tunelu od strony Podgórza o 50 m. Prace te rozpoczęto wiosną 1909 r., w trakcie których doszło do obsunięcia skały i zawalenia wschodniego wejścia do tunelu. Od strony Kuźnic (zachodniej) szkody nie były tak wielkie, konieczne były jednak prace zabezpieczające. Prace prowadziła firma Grün & Bilfinger z Mannheimu, zatrudniono przy nich około 200 Włochów z południowego Tyrolu. Uroczyste otwarcie skróconego tunelu odbyło się 1.12.1910 r.

  • /foto/5316/5316670m.jpg
    1866 - 1879
  • /foto/4273/4273173m.jpg
    1908 - 1909
  • /foto/387/387804m.jpg
    1909
  • /foto/397/397583m.jpg
    1909
  • /foto/4258/4258019m.jpg
    1909
  • /foto/4260/4260957m.jpg
    1909
  • /foto/5960/5960904m.jpg
    1909
  • /foto/10703/10703311m.jpg
    1909
  • /foto/76/76106m.jpg
    1909
  • /foto/76/76109m.jpg
    1909
  • /foto/9661/9661056m.jpg
    1909 - 2022
  • /foto/76/76114m.jpg
    1910
  • /foto/76/76116m.jpg
    1910
  • /foto/76/76117m.jpg
    1910
  • /foto/259/259449m.jpg
    1920 - 1922
  • /foto/387/387907m.jpg
    1932 - 1936
  • /foto/4324/4324088m.jpg
    2013
  • /foto/4324/4324089m.jpg
    2013

Adam Pacześniak - zbiory prywatne

Poprzednie: Budynek nr 20a Strona Główna Następne: Tunel kolejowy pod Brzezinką
Zawał i naprawa tunelu 1909-1910


Virzzz | 2011-05-15 12:35:59
Ciekawe kiedy nasz drogi Wodzu z Kanady wypatrzy na powyższym zdjęciu polską flagę? :D Znakomite ++++++
tadpole | 2011-05-15 15:56:27
Jesli ta flaga jest bialo czerwona, to czerwony kolor powinien byc po prawej stronie.
ragnar | 2011-05-15 20:48:03
Podniosłeś ciśnienie...
bormann | 2013-02-19 15:18:26
Szkoda, że moja babcia nie żyje, może odnalazła by na zdjęciu Swego ojca.
Consoo | 2016-06-12 13:06:36
Prawdopodobnie są to flagi śląska..