MENU
Rozpoczęto porządkowanie terenu po byłej odlewni. W głębi dworzec kolejowy Wałbrzych Szczawienko.

Dodał: wik° - Data: 2017-01-02 18:59:19 - Odsłon: 1190
01 stycznia 2017

Data: 2017:01:01 12:39:38   ISO: 100   Ogniskowa: 6.8 mm   Aparat: Panasonic DMC-FZ8   Przysłona: f/7.1   Ekspozycja: 10/2000 s  


Założyciel fabryki Carl Wolffgramm był kowalem artystycznym, który w 1865 r. zakupił w Wałbrzychu małą ślusarnię. Po zwiedzeniu dzięki rządowemu stypendium Wystawy Światowej w Chicago w 1893 r. Wolffgramm zainspirowany impulsami z wystawy rozbudował zakład, który po jego śmierci prowadzony był przez spadkobierców jako spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. W 1925 r. zakład zatrudniał 100 pracowników. Produkcja obejmowała oprócz wyrobów kowalstwa i ślusarki artystycznej kasy i szafy pancerne oraz kasety, produkowane w dużej ilości dla instytucji, banków, fabryk itp. W czasie I wojny światowej wytwarzano tam kuźnie polowe dla wojska. Potem produkcję rozszerzono o mosty, konstrukcje dachów, fasad i budynki z żelaza, wózki kopalniane, klatki szybowe, windy, belki stalowe do budowy podziemnej.
Fabryka zlokalizowana była w Szczawienku na wschód od stacji kolejowej, posiadała własną bocznicę kolejową.
Po wojnie odlewnia należała do Dolnośląskich Zakładów Naprawczych Przemysłu Weglowego (DZNPW), a po ich połączeniu z Hutą Karol (1976 r.) do Dolnośląskiego Przedsiębiorstwa Urządzeń Górniczych P. W. Wtedy to starą odlewnię żelaza wyburzono, a na jej miejscu wybudowano nowoczesną odlewnię stali, która też już należy do historii. Dokładnej daty wyburzenia nie znam, na mapie z 2004 r. w tym miejscu zaznaczony jest jeszcze Zakład Usługowo-Handlowy.
Po wybudowaniu Porcelany Książ bocznicę prowadzącą do odlewni przedłużono do zakładu Porcelany.
Wg.: Monographien deutscher Städte. Waldenburg in Schlesien, 1925 r., przekaz ustny emeryta Huty Karol.
Uzupełniające informacje na temat obiektu mile widziane.

  • /foto/229/229130m.jpg
    1920 - 1925
  • /foto/263/263609m.jpg
    1926
  • /foto/6714/6714010m.jpg
    1936
  • /foto/310/310739m.jpg
    1960 - 1965
  • /foto/3639/3639731m.jpg
    1963
  • /foto/349/349447m.jpg
    1976 - 1978
  • /foto/4491/4491719m.jpg
    1984
  • /foto/4766/4766087m.jpg
    1990 - 1995
  • /foto/231/231300m.jpg
    2002
  • /foto/4063/4063290m.jpg
    2002
  • /foto/6197/6197696m.jpg
    2002 - 2004
  • /foto/229/229137m.jpg
    2007
  • /foto/8955/8955087m.jpg
    2008
  • /foto/229/229153m.jpg
    2008
  • /foto/229/229155m.jpg
    2008
  • /foto/229/229154m.jpg
    2008
  • /foto/412/412888m.jpg
    2011
  • /foto/9030/9030421m.jpg
    2011
  • /foto/4419/4419848m.jpg
    2013
  • /foto/4419/4419894m.jpg
    2013
  • /foto/4419/4419931m.jpg
    2013
  • /foto/6417/6417608m.jpg
    2016
  • /foto/6429/6429815m.jpg
    2017
  • /foto/6438/6438066m.jpg
    2017
  • /foto/6647/6647897m.jpg
    2017
  • /foto/7063/7063380m.jpg
    2018
  • /foto/9720/9720774m.jpg
    2022
  • /foto/9720/9720808m.jpg
    2022

wik°

Poprzednie: 2016-2020 - Budowa centrum przesiadkowego dworzec kolejowy Wałbrzych Szczawienko Strona Główna Następne: Budynek nr 93