Lokomotywy kopalniane w służbie wałbrzyskich kopalń
Autor:
bogdanow°,
Data dodania: 2015-07-14 12:57:17,
Aktualizacja: 2015-07-14 13:02:49,
Odsłon: 3417
|
|
Charakterystyka lokomotyw kopalnianych wyprodukowanych przez Konstal w Chorzowie
|
Charakterystyka lokomotyw dołowych pracujących w wałbrzyskich kopalniach dostarczonych przez Chorzowską Wytwórnię Konstrukcji Stalowych w Chorzowie (Konstal)
Pierwszą kopalnianą lokomotywą dołową wyprodukowano w Konstalu w 1949 roku. Był to dwuosiowy pojazd elektryczny zasilany z górnej sieci, oznaczony symbolem Ld1.Lokomotywę wyposażono w dwie kabiny – jedną przeznaczono dla maszynisty, drugą dla konwojenta. Niewielki rozstaw osi pojazdu umożliwiał pokonywanie łuków o małych promieniach, rzędu 10 m. Do hamowania służył hamulec elektrodynamiczny i ręczny hamulec śrubowy, działający na cztery klocki. Napęd lokomotywy zrealizowano za pomocą dwóch silników trakcyjnych, pracujących w układzie szeregowo-równoległym. Oświetlenie pojazdu zasilano bezpośrednio napięciem trakcyjnym o wartości 220 V. Zakończenie produkcji nastąpiło w 1960 roku.
Rozwinięciem konstrukcyjnym pojazdu typu Ld1 i pojazdu typu Ld2 (lokomotywy tego typu nie pracowały w wałbrzyskich kopalniach) były lokomotywy Ld10 i Ld20. Zastosowano w nich rezystory fechralowe oraz oświetlenie zasilane napięciem bezpiecznym 12 V. Pojazdy te otrzymały wyższe kabiny maszynisty i konwojenta. Produkcja pojazdu Ld20 rozpoczęła się w 1958 roku, a dwa lata później pojazdu Ld10. Ich produkcję zakończono w pierwszej połowie lat siedemdziesiątych. W drugiej połowie lat sześćdziesiątych w pojazdach tych zastosowano zwężoną kabinę maszynisty. Zmodernizowane pojazdy oznaczono symbolami Ld10M i Ld20M.
W 1962 roku wykonano prototyp, a w roku następnym uruchomiono produkcję seryjną lokomotywy typu Ldag05/1. Pojazd posiadał dwa silniki trakcyjne usytuowane równolegle do osi zestawów kołowych, przeniesienie mocy na zestawy kołowe za pomocą jednostopniowych przekładni czołowych, baterię o napięciu 72 V i mechaniczny hamulec zapadkowy uruchamiany ręcznie. Charakterystykę trakcyjną uzyskano stopniując napięcie na zsiskach silników i ich wzbudzenie. W drugiej połowie lat siedemdziesiątych w lokomotywie tego typu zwiększono pojemność pojemność energetyczną baterii akumulatorówdo 35,3 kWh, poprzez podwyższenie jej napięcia do 84 V. Silniki trakcyjne usytuowano prostopadle do osi zestawów kołowych, a przeniesienie mocy z silników na zestawy zrealizowano za pomocą przekładni ślimakowych. Zmodernizowane pojazdy oznaczono symbolami Ldag05M i Ldag05/1M.
W 1972 roku uruchomiono produkcję seryjną cieżkich dwuosiowych lokomotyw akumulatorowych-ognioszczelnych typu LeaBM12/1. Pojazd posiadał dwie kabiny dla maszynisty oraz po jednym silniku trakcyjnym. Przeniesienie mocy na zestawy kołowe realizowane było za pomocą wałów Cardana i przekładni dwustopniowych. Charakterystykę trakcyjną uzyskano stopniując wzbudzenie silnika i napięcie wyjściowe baterii. W 1974 roku lokomotywy tego typu wyposażono w tyrystorowy układ rozruchu i hamowania elektrycznego. Lokomotywe te oznaczono symbolami LeaBM12/1T i LeaBM12/2T.
W 1992 roku uruchomiono produkcję lokomotyw akumulatorowo-ognioszczelnych typu Lea12P. Wcześniej opracowano dokumentację konstrukcyjną kilku typów lokomotyw, które z różnych przyczyn nie wyszły poza stadium prototypu, m.in. lokomotywy typu LeaBM24 (lokomotywa akumulatorowa tandem). Mimo tego dwa egzemplarze tego typu znalazły się w wałbrzyskich kopalniach.
Lista lokomotyw kopalnianych dostarczonych przez Konstal
Odbiorca |
Typ lokomotywy |
Numery fabryczne |
Szerokość toru |
Data wysyłki |
Lokomotywy elektryczne przewodowe typu Ld1, Ld10, Ld20 |
KWK Bolesław Chrobry i KWK Mieszko od 1964 KWK Wałbrzych |
Ld1/a |
468 |
470 |
14.01.1955 |
Ld1 |
567, 568 |
470 |
04.11.1955 |
Ld1 |
647, 651 |
470 |
31.07.1956 |
Ld1 |
685, 686 |
470 |
01.10.1956 |
Ld1 |
802, 808 |
470 |
01.09.1957 |
Ld10 |
1263, 1271 |
470 |
31.08.1960 |
Ld10 |
1378 |
470 |
29.06.1961 |
Ld10 |
1503 |
470 |
31.07.1962 |
Ld10 |
1504 |
470 |
23.08.1962 |
Ld10 |
1790 |
470 |
30.06.1964 |
Ld10 |
1962, 1963, 1964 |
470 |
31.05.1965 |
Ld10 |
2138, 2139, 2140, 2141, 2142, 2143 |
470 |
30.07.1966 |
Ld10 |
2377, 2378 |
470 |
25.06.1968 |
Ld20 |
1201, 1202 |
600 |
29.04.1960 |
Ld20 |
1325 |
600 |
25.02.1961 |
Ld20M |
2528 |
600 |
10.12.1969 |
KWK Thorez |
Ld1/a |
465 |
480 |
11.01.1955 |
Ld1/a |
467 |
480 |
14.01.1955 |
Ld1 |
560 |
480 |
27.10.1955 |
Ld1 |
655 |
480 |
31.07.1956 |
Ld1 |
684 |
480 |
01.10.1956 |
Ld1 |
782, 783 |
480 |
07.08.1957 |
Ld1 |
977, 979 |
480 |
05.02.1959 |
Ld1 |
1070, 1073, 1074 |
480 |
02.09.1959 |
Ld10 |
1260, 1261 |
480 |
10.08.1960 |
Ld10 |
1379, 1380 |
480 |
30.06.1961 |
Ld10 |
1657 |
480 |
27.08.1963 |
Ld10 |
1967, 1968 |
480 |
31.05.1965 |
Ld10 |
2379 |
480 |
25.06.1968 |
Ld10M |
3073 |
480 |
22.03.1977 |
Ld10M |
3270, 3271 |
480 |
28.03.1979 |
Ld10M |
3272 |
480 |
27.05.1979 |
Ld10M |
3799, 3800, 3801, 3802, 3803, 3804 |
480 |
30.11.1983 |
KWK Victoria |
Ld1/a |
463, 466 |
450 |
11.01.1955 |
Ld1 |
566 |
450 |
05.11.1955 |
Ld1 |
656 |
450 |
31.07.1956 |
Ld1 |
661 |
450 |
31.08.1956 |
Ld1 |
681 |
450 |
01.10.1956 |
Ld1 |
806 |
450 |
01.09.1957 |
Ld1 |
1088, 1089 |
450 |
18.09.1959 |
Ld1 |
1124 |
450 |
20.11.1959 |
Ld10 |
1508, 1509 |
450 |
23.08.1962 |
Ld10 |
1695, 1696, 1697, 1698 |
450 |
30.09. 1963 |
Ld10M |
2758, 2759 |
450 |
13.05.1972 |
Ld10M |
3074, 3075 |
450 |
22.03.1977 |
Lokomotywy elektryczne akumulatorowe typu Ldag05, LeaBM12 (LeaBM24) |
KWK Wałbrzych |
Ldag05/1 |
2 |
750 |
20.12.1963 |
Ldag05/1M |
144 |
470 |
01.1978 |
Ldag05M |
315, 316 |
470 |
31.03.1980 |
Ldag05M |
407 |
470 |
29.07.1981 |
Ldag05M |
695, 696 |
470 |
31.12.1985 |
Ldag05/1M |
738 |
470 |
11.1987 |
Ldag05M |
798 |
470 |
14.02.1989 |
Ldag05M |
801 |
470 |
28.02.1989 |
LeaBM24 |
1 |
750 |
02.1973 |
LeaBM12/1T |
32 |
470 |
14.05.1977 |
LeaBM12/1 |
186 |
470 |
12.1985 |
LeaBM12/2T |
209 |
470 |
12.1985 |
LeaBM12/1T |
287 |
470 |
03.1988 |
LeaBM12/1T |
288 |
470 |
05.1988 |
LeaBM12/1T |
311 |
470 |
30.11.1989 |
Lea12P1a |
6 |
? |
29.12.1994 |
KWK Thorez |
Ldag05M |
27, 28 |
480 |
01.1976 |
Ldag05/1M |
111 |
480 |
28.10.1976 |
Ldag05M |
317, 318 |
480 |
31.03.1980 |
Ldag05M |
408 |
480 |
29.07.1981 |
Ldag05M |
633, 634 |
480 |
10.05.1984 |
Ldag05/1M |
739, 740 |
480 |
11.1987 |
Ldag05/1M |
741 |
480 |
09.1981 |
LeaBM24 |
2 |
750 |
02.1973 |
LeaBM12/1T |
17 |
480 |
17.04.1976 |
KWK Victoria |
Ldag05/1M |
160 |
450 |
01.1978 |
Ldag05M |
314 |
450 |
31.03.1980 |
Ldag05M |
457 |
450 |
05.1982 |
Ldag05M |
491, 492 |
450 |
10.03.1983 |
Ldag05M |
692, 693 |
450 |
31.12.1985 |
Ldag05M |
796, 797 |
450 |
14.02.1989 |
Ldag05M |
800 |
450 |
28.02.1989 |
Ldag05M |
830, 831 |
450 |
25.04.1989 |
LeaBM12/1T |
40 |
450 |
13.02.1981 |
Żródło:
Praca zbiorowa "Od Warsztatów Przetwórczych do Alstom Konstal S.A., 135 lat zakładu", Wydawnictwo EMI-PPRESS, Łódź, 1999.
|