W roku 1933 wskutek wybrania, w latach 1886-1927, przez kopalnię Glückhilf-Friedenshoffnung 13 pokładów o łącznej grubości około 10 m w sąsiedztwie szlaku kolejowego Jelenia Góra - Boguszów - Wałbrzych-Podgórze oraz wadliwego wyznaczenia w latach siedemdziesiątych XIX wieku filaru ochronnego dla tunelu, doszło do powstania szkody górniczej, polegającej na poważnym uszkodzeniu szlaku i utraty stabilności stalowo-kamiennej obudowy tunelu. Ten 300 m długości tunel wykonany został w latach sześćdziesiątych XIX wieku w skałach porfirowych masywu Brzezinki (+ 612 m n.p.m.), położony był 2,5 km na zachód od dworca kolejowego Wałbrzych Główny, a 3 km na wschód od stacji w Kuźnicach Świdnickich. W wyniku analizy sytuacji zapadła decyzja o czasowym zatrzymaniu ruchu kolejowego na tym odcinku oraz odsłonięciu i rozbiórce tunelu. Rozbiórka budowli nastąpiła po wybraniu 450 000 m3 skał leżących nad tunelem, a szlak umieszczono w 60--metrowym wykopie. Prace trwały do roku 1938 i kosztowały 2,7 mln marek. Po likwidacji tunelu urząd górniczy zlikwidował filar ochronny (1938 r.) i zezwolił, pod pewnymi warunkami, na wybieranie pokładów w granicach dawnego filaru. [Opis] Arek354