MENU
Budynek dawnej zajezdni trolejbusowej. Ulica Wrocławska 82.

Dodał: tomwoj° - Data: 2013-05-17 23:11:15 - Odsłon: 6152
10 maja 2012

Data: 2012:05:10 14:57:55  


Dnia 26 lipca 1820 roku radca królewski Karl Georg Treutler zakupił w Starym Zdroju młyn, który następnie przebudował na odlewnię żelaza. Adaptacja młyna następowała dosyć szybko, bo rok później, w dniu 21 września 1821 roku dokonano rozruchu odlewni i rozpoczęto produkcję. W pierwszych latach działalności zakład produkował artykuły gospodarstwa domowego a podstawowym produktem były żelazne garnki. W roku 1837 do odlewni dobudowano oddział budowy maszyn, który rozpoczął produkcję urządzeń do młynów i fabryk porcelany oraz magli skrzynkowych dla powstających w tym czasie tkalni. W związku z postępującą mechanizacją kopalń węgla kamiennego rozpoczęto również produkcję maszyn i kotłów parowych. Stopniowo wybudowany w roku 1837 oddział budowy maszyn przekształcił się w podstawową jednostkę produkcyjną „spychając” odlewnię na drugi plan. Do roku 1890 zakład stale się powiększał i stopniowo przestawiał na produkcję urządzeń i maszyn dla górnictwa węgla kamiennego i brunatnego. Wtedy to właśnie rozpoczęto dla kopalń węgla brunatnego produkcję czerpaków z napędem elektrycznym. Do roku 1900 zakład powiększył się niemal pięciokrotnie. W czasie I wojny światowej zakład prowadził produkcje na potrzeby sprzętu wojennego. W roku 1923 nabyto położoną na Piaskowej Górze fabrykę „Wilhelmshütte” tworząc z niej oddział Huty Karol produkujący maszyny wyciągowe, urządzenia dźwigowe i transportowe i przenosząc tam kierownictwo i administrację zakładu. Dotychczasowy zakład przy obecnej ul. Wrocławskiej przekształcił się w oddział pomocniczy, nazywany później zakładem nr 1. W czasie II wojny światowej zakład produkował głównie czerepy do pocisków artyleryjskich, łuski do pocisków karabinowych oraz gąsienice do czołgów. W roku 1945 zakład nr 1 został wyłączony z Huty Karol. W dawnych halach zakładu budowy maszyn urządzono zajezdnię trolejbusową, później autobusową. Po przeniesieniu zajezdni na ul. Ludową obiekt popadał stopniowo w ruinę. Ostatecznie, po uzyskaniu zgody konserwatora zabytków, został wyburzony w I kwartale 2014 roku.
/Petroniusz na podstawie Kroniki Huty Karol/

  • /foto/407/407365m.jpg
    1820 - 1821
  • /foto/10212/10212166m.jpg
    1841
  • /foto/61/61568m.jpg
    1850 - 1870
  • /foto/6274/6274060m.jpg
    1853
  • /foto/78/78608m.jpg
    1897 - 1900
  • /foto/3240/3240928m.jpg
    1900
  • /foto/303/303087m.jpg
    1900 - 1904
  • /foto/190/190106m.jpg
    1900 - 1905
  • /foto/259/259077m.jpg
    1900 - 1910
  • /foto/245/245626m.jpg
    1905 - 1908
  • /foto/193/193148m.jpg
    1905 - 1918
  • /foto/7865/7865547m.jpg
    1907
  • /foto/5898/5898628m.jpg
    1910
  • /foto/442/442510m.jpg
    1914
  • /foto/191/191498m.jpg
    1914 - 1918
  • /foto/255/255345m.jpg
    1915 - 1919
  • /foto/229/229432m.jpg
    1915 - 1920
  • /foto/61/61569m.jpg
    1920 - 1921
  • /foto/61/61551m.jpg
    1920 - 1930
  • /foto/61/61553m.jpg
    1920 - 1930
  • /foto/74/74002m.jpg
    1920 - 1945
  • /foto/3255/3255660m.jpg
    1926
  • /foto/367/367223m.jpg
    1936
  • /foto/4494/4494910m.jpg
    1970 - 1973
  • /foto/189/189222m.jpg
    1973
  • /foto/367/367216m.jpg
    1979
  • /foto/4490/4490706m.jpg
    1986
  • /foto/6890/6890579m.jpg
    1993 - 1994
  • /foto/169/169144m.jpg
    1999
  • /foto/169/169142m.jpg
    2001
  • /foto/169/169143m.jpg
    2001
  • /foto/3712/3712741m.jpg
    2009
  • /foto/9566/9566528m.jpg
    2011
  • /foto/9566/9566549m.jpg
    2011
  • /foto/3229/3229866m.jpg
    2012
  • /foto/3733/3733922m.jpg
    2013
  • /foto/3993/3993263m.jpg
    2013
  • /foto/3993/3993267m.jpg
    2013
  • /foto/3993/3993270m.jpg
    2013
  • /foto/3993/3993274m.jpg
    2013
  • /foto/7701/7701284m.jpg
    2013
  • /foto/4322/4322617m.jpg
    2013
  • /foto/4322/4322670m.jpg
    2013
  • /foto/4322/4322690m.jpg
    2013
  • /foto/4352/4352189m.jpg
    2013
  • /foto/4356/4356802m.jpg
    2014
  • /foto/4368/4368585m.jpg
    2014
  • /foto/4476/4476649m.jpg
    2014
  • /foto/4476/4476751m.jpg
    2014
  • /foto/4601/4601844m.jpg
    2014
  • /foto/4990/4990597m.jpg
    2014
  • /foto/7522/7522799m.jpg
    2018
  • /foto/7987/7987762m.jpg
    2019
  • /foto/7987/7987763m.jpg
    2019
  • /foto/7987/7987766m.jpg
    2019
  • /foto/7987/7987778m.jpg
    2019
  • /foto/8019/8019396m.jpg
    2019
  • /foto/8019/8019387m.jpg
    2019
  • /foto/8019/8019394m.jpg
    2019
  • /foto/8019/8019408m.jpg
    2019
  • /foto/8022/8022570m.jpg
    2019
  • /foto/8022/8022571m.jpg
    2019
  • /foto/8023/8023428m.jpg
    2019
  • /foto/8023/8023451m.jpg
    2019
  • /foto/8024/8024727m.jpg
    2019
  • /foto/8024/8024728m.jpg
    2019
  • /foto/8042/8042969m.jpg
    2019
  • /foto/8696/8696276m.jpg
    2020
  • /foto/8696/8696278m.jpg
    2020
  • /foto/9485/9485709m.jpg
    2021
  • /foto/9487/9487496m.jpg
    2021
  • /foto/9491/9491983m.jpg
    2021
  • /foto/9491/9491984m.jpg
    2021
  • /foto/9493/9493856m.jpg
    2021
  • /foto/9493/9493860m.jpg
    2021
  • /foto/9505/9505674m.jpg
    2021
  • /foto/9505/9505675m.jpg
    2021
  • /foto/9505/9505678m.jpg
    2021

tomwoj°

Poprzednie: ul. Karkonoska Strona Główna Następne: Torowiska tramwajowe i sieć trakcyjna


Petroniusz | 2013-05-18 09:20:36
Jesteś pewien, że "...zajezdni trolejbusowej"?
tomwoj | 2013-05-18 09:39:33
Zdecydowanie jak najbardziej TAK. Będąc tam na miejscu niedowiarek może to sprawdzić na własne oczy. Nad każdymi drzwiami wjazdowymi do hali są otwory pod trakcję elektryczną. Zasłonięte są gumowymi nakładkami, niektóre odpadły. Po likwidacji trolejbusów przez jakiś czas ta zajezdnia służyła autobusom, zaś zajezdnia tramwajowa mieściła się przy ulicy P. Wysockiego
Petroniusz | 2013-05-18 10:05:15
Myślałem, że tu była tylko zajezdnia autobusowa. Ale Twoja informacja o otworach pod trakcję elektryczną jest przekonująca.
Ryszard Kumorek | 2013-05-18 20:40:34
Też pamiętam, jadąc trolejbusem ze Szczawienka "do miasta", skręcające na ten plac z ul Armii Czerwonej trolejbusy, inne stojące na placu w równych szeregach, jak i te wyjeżdżające z zajezdni. Mimo młodego wieku intrygowało mnie też, jak one to robią, bo pajęczyna sieci trakcyjnej była dość gęsta i nie mogłem się połapać, jak to wszystko działa. Pamiętam jednak bramę wjazdową i sieć trakcyjną zawieszoną nad nią. Na pewno więc była to przez jakiś czas zajezdnia trolejbusowa.
Adrian Henszel | 2013-05-20 00:26:03
Dokładnie jak mówicie, była trolejbusowa, wykonano tam na przykład to zdjęcie:
Ryszard Kumorek | 2013-05-20 18:17:34
Właśnie to miałem na myśli pisząc powyższe!
mroczan | 2013-05-19 11:15:40
Zajezdnia trolejbusowa była moim miejscem pracy, wiosną 1968 upomniała się o mnie armia, dostałem kartę powołania do odbycia zasadniczej służby wojskowej. Po dwóch latach wróciłem do pracy na zajezdnię autobusów przy Wysockiego.
Petroniusz | 2013-05-21 21:17:23
Dziękuję za wszystkie komentarze. Teraz nie mam już żadnych wątpliwości, że tam była zajezdnia trolejbusowa. :)
tomwoj | 2015-05-11 12:46:11
Szkoda tylko że ta zajezdnia trolejbusowa została rozebrana. Na całe szczęście pozostała się jeszcze jedna zajezdnia trolejbusowa, póki co jest użytkowana, więc jej tak szybko nie rozbiorą.
tomwoj | 2015-05-11 22:57:25
Mam jedne pytanie wobec tego budynku. Czy ktoś jest wstanie powiedzieć od którego roku tutaj na ul. Wrocławskiej działała zajezdnia trolejbusowa?.